اطلاعات مربوط به عمر اجزای دندانی و دوام آنها به شما کمک می کند تا با مراقبت خوب عمر دندان های خود را افزایش دهید. اگر در سال های اخیر برای کاشت دندان به دندانپزشک مراجعه کرده اید، ممکن است دندانپزشک شما از ترکیبی برای ترمیم دندان های شما استفاده کرده باشد. از این ترکیب علاوه بر ترمیم پوسیدگی، برای مصارف زیبایی نیز استفاده می شود و به عنوان پوشش و روکش روی دندان قرار می گیرد.

کامپوزیت ها از مواد و کیفیت های مختلفی ساخته می شوند، اما همه آنها - مانند همه چیزهای دنیا - عمر مفیدی دارند و پس از آن باید تعویض شوند. اما عوامل مختلفی بر طول عمر کامپوزیت های دندانی تاثیر می گذارد که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم. اگر می خواهید از طراحی خود برای سال های آینده استفاده کنید، این مقاله را از دست ندهید.

ترکیب آن چیست و برای چه مواردی باید استفاده شود؟

کامپوزیت ماده ای است که برای پرکردن دندان ها، ساخت روکش و روکش استفاده می شود که در ساختار آن از فلز استفاده نمی شود و تنها از مخلوط پلاستیک و شیشه (کامپوزیت رزین) ساخته شده است. این نوع پر کردن را می توان در رنگ های مختلف ایجاد کرد تا هماهنگی کاملی با دندان های دیگر داشته باشد.

ماندگاری ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

برخلاف آمالگام نقره، کامپوزیت ها برای سال های زیادی مورد استفاده قرار نمی گیرند، به این معنی که داده ها در مورد طول عمر آنها محدود است.

مقالات علمی نشان می دهد که بیشتر پرکننده های کامپوزیت در بیماران سالم حدود 7-10 سال دوام می آورند. با این حال، این برآورد بر اساس انواع قدیمی تر کامپوزیت ها است. در حال حاضر پیشرفت های زیادی در تولید این فیلرها صورت گرفته که باعث افزایش طول عمر آنها شده است.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که طول عمر کامپوزیت‌های جدید با آمالگام یا پرکننده‌های دندان نقره‌ای قدیمی رقابت می‌کند. در نتیجه، برخی از مطالعات نشان می دهد که ایمپلنت های دندانی در صورت مراقبت مناسب تا 12 سال عمر می کنند.

چه عواملی بر عمر مفید کامپوزیت دندان تاثیر می گذارد؟

اگرچه زمان مشخصی برای عمر کامپوزیت ها وجود ندارد، اما عمر کامپوزیت های دندانی به عوامل زیر بستگی دارد:

قرار دادن عناصر در دهان

عادات سلامت شخصی

رژیم غذایی

کیفیت کامپوزیت دندان

اندازه را پر کنید

مهارت های دندانپزشکی

دندان قروچه

1. موقعیت قایق در دهان

از کامپوزیت می توان برای پرکردن حفره های دندانی در قسمت های مختلف دهان استفاده کرد. محل پر کردن می تواند بر طول عمر کامپوزیت دندان تاثیر بگذارد. برای مثال، پرکردگی های کامپوزیتی که در داخل دندان های آسیاب قرار می گیرند، به طور قابل توجهی نسبت به آن هایی که بین دندان ها قرار می گیرند، در معرض سایش و از دست دادن هستند. بنابراین، آنها سریعتر فرسوده می شوند و باید سریعتر تعویض شوند. دندان های کامپوزیت قدامی معمولاً عمری بین 5 تا 7 سال دارند، البته مشاهداتی از طول عمر بیش از 10 سال نیز گزارش شده است.

2. عادات بهداشتی شخصی

رعایت بهداشت دهان و دندان و اقدامات مناسب دندان می تواند تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی داشته باشد. اگر حفره دهان به درستی تمیز نشود، ظاهر شدن پوسیدگی در اطراف پرکردگی می تواند منجر به تخریب ساختار پرکردگی شود و در نهایت جایگزینی پرکردگی و ترمیم دندان غیرممکن شود. برای مراقبت از مواد، باید حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان مناسب مسواک بزنید و بعد از هر وعده غذایی از خمیر دندان استفاده کنید.

3. خوردن

برخی از غذاها می توانند آسیب را افزایش دهند. غذای سرد و سفت معمولا تاثیر زیادی در نارسایی مفصل دارد. بنابراین برای مراقبت از مبلمان یا روکش سعی کنید مصرف شیرینی، آجیل، آدامس و سایر چیزهای چسبنده و سفت را کاهش دهید یا آنها را با دندان پر نجوید. مفاد
 

4. اندازه پر کردن

عمر مفید کامپوزیت دندان برای ترمیم های کوچک معمولا بیشتر از ترمیم های بزرگ است. پرکردگی های بزرگ بیشتر در معرض عوامل محیطی مانند جویدن قرار می گیرند، در حالی که پرکردگی های کوچک کمتر در معرض قرار می گیرند و دوام بیشتری دارند.

5. مسواک بزنید

دندان قروچه تاثیر زیادی بر عمر کامپوزیت های دندانی دارد. ساییدن هنگام خواب می تواند به کامپوزیت ها و حتی دندان های سالم آسیب برساند. برای جلوگیری از تأثیر منفی دندان قروچه بر روی کامپوزیت، استفاده از «نیت گارد» ضروری است. نایت گارد پوششی شفاف است که روی دندان اعمال می شود و از فشار روی سطح دندان جلوگیری می کند.

6. کیفیت ترکیبی

هر چه ترکیب استفاده شده از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، عمر و دوام آن بیشتر می شود. بنابراین سعی کنید به دندانپزشکی مراجعه کنید که از لوازم آنها مطمئن هستید.

7. مهارت های پزشکی

مهارت پزشک نقش اساسی در زندگی ترکیب دارد. پرکردن دندان با کامپوزیت و همچنین ساخت ونیر و روکش باید با دقت و مهارت زیادی انجام شود تا کامپوزیت جدا نشود، لب ها را پر کرده و در مدت زمان کوتاهی از مینای دندان جدا شود. دوره زمانی.

چه زمانی ترکیب را عوض کنیم؟

پرکننده های کامپوزیت سفید معمولاً زمانی که شروع به خراب شدن می کنند نیاز به تعویض دارند. حساسیت ناگهانی اطراف دندان پر شده در پاسخ به دما یا فشار ممکن است نشان دهنده نیاز به تعویض ماده کامپوزیت باشد. همچنین ممکن است احساس درد شدید یا احساس ضربان داشته باشید که هنگام گاز گرفتن یا بریدن غذا با دندان‌هایتان می‌آید و می‌رود.

هنگامی که پرکردگی به پالپ دندان آسیب نرساند، دندان شما بی وقفه درد می کند. لکه‌های تیره، دندان‌هایی که هنگام لمس خشن هستند و ترک‌های دندان نیز می‌توانند نشان دهند که زمان تعویض آنها فرا رسیده است.

اگر کامپوزیت شما برای مقاصد آرایشی و به شکل روکش یا روکش است، بریدگی، پوسته شدن یا تغییر رنگ بخشی از کامپوزیت ممکن است دلایل واضحی برای پایان عمر کامپوزیت باشد و نیاز به تعویض داشته باشد. در نهایت باید توجه داشته باشیم که هنگام انتخاب کامپوزیت چه برای درمان پر کردن و چه برای زیبایی به عنوان روکش، ظاهری طبیعی به دندان ها می دهید، اما با دقت و مشورت با دندانپزشک خود می توانید طول عمر و ماندگاری دندان را افزایش دهید. کامپوزیت دندان . برای افزایش دوام کامپوزیت
 

مشاهده متن کامل: https://realtimedentist.com/1401/03/دندانپزشک-متخصص-ایمپلنت-دندان-در-کرج/