کیسه بیضه کیسه بیضه پوشیده از پوست است که شامل بیضه ها می شود و همچنین حاوی شریان ها و سیاهرگ هایی است که خون را به غدد تولید مثل می برند. ناهنجاری های سیاهرگی در بیضه ها می تواند باعث واریس شود. با متخصص اورولوژی بمانید

واریکوسل چیست؟

واریکوسل یک سیاهرگ بزرگ در کیسه بیضه است این شبکه را شبکه پلکسی شکل می نامند

وریدهای واریسی فقط در کیسه بیضه یافت می شوند. شباهت زیادی به واریس پا دارد واریکوسل می تواند تولید و کیفیت اسپرم را کاهش دهد. که در برخی موارد باعث ناباروری می شود.

واریکوسل شایع است. این بیماری 15 درصد مردان و 20 درصد نوجوانان را درگیر می کند و بیشتر در مردان بین 15 تا 25 سال دیده می شود.

واریکوسل معمولا در دوران بلوغ ایجاد می شود و بیشتر در سمت چپ بیضه وجود دارد. آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه یکسان نیست. واریکوسل در هر دو طرف ایجاد می شود، اما بسیار نادر است. همه واریکوسل ها بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارند.

چه عواملی باعث ایجاد واریکوسل می شود؟

بیضه ها با اتصال به رباط منیسک در جای خود ثابت می شوند. طناب که از هر بیضه حمایت می کند، وریدها، سرخرگ ها و اعصاب متعلق به هر بیضه را نیز حمل می کند. در وریدهای سالم داخل کیسه بیضه، یک سری دریچه های یک طرفه وجود دارد که خون را از داخل بیضه به داخل کیسه بیضه تخلیه می کند و از آنجا به قلب باز می گردد. گاهی خون به راحتی در داخل این رگ ها حرکت نمی کند و در آنجا جمع می شود و باعث بزرگ شدن ورید می شود.

هیچ عامل خطر خاصی برای ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق آن ناشناخته است.

علائم و نشانه های واریکوسل

واریکوسل می تواند علائم خاصی ایجاد کند. اما علائم رایجی که ممکن است متوجه شوید عبارتند از:

1. یک توده در یک بیضه وجود دارد.

2. تورم بیضه ها

3. تورم یا پیچ خوردگی محسوس رگ های سیاهرگ که اغلب شبیه کیسه ای پر از کرم است.

4. درد مبهم و مکرر در نزدیکی بیضه ها

عوارض واریکوسل ممکن است

این مشکل می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. واریکوسل در 35 تا 44 درصد از مردان با ناباروری اولیه و 45 تا 81 درصد از مردان با ناباروری ثانویه وجود دارد.

ناباروری اولیه زمانی است که زوجین پس از حداقل یک سال تلاش نتوانند بچه دار شوند. از سوی دیگر، ناباروری ثانویه به شرایطی اطلاق می شود که زوجین حداقل یک فرزند داشته باشند، اما نتوانند بعداً باردار شوند.

چگونه واریکوسل تشخیص داده می شود؟

پزشک معمولا پس از معاینه فیزیکی مشکل را تشخیص می دهد. واریکوسل همیشه هنگام دراز کشیدن احساس یا دیده نمی شود. پزشک بیضه های بیمار را در حالت ایستاده و دراز کشیده معاینه می کند.

ممکن است پزشک بخواهد سونوگرافی از کیسه بیضه انجام دهد. این آزمایش به اندازه گیری عروق اسپرمی کمک می کند و به پزشک اجازه می دهد تصویر دقیقی از مشکل دریافت کند.

پس از تشخیص واریکوسل، پزشک آنها را به یکی از سه درجه بالینی طبقه بندی می کند. بسته به اندازه جرم در بیضه ها از 1 تا 3 درجه بندی می شوند. درجه 1 کوچکترین و درجه 3 بزرگترین است.

اندازه لزوماً بر دوره کلی درمان تأثیر نمی گذارد، زیرا ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. گزینه های درمانی به شدت مشکل ناباروری بستگی دارد.

روش های درمان واریکوسل

واریکوسل همیشه نیاز به درمان ندارد، اما ممکن است در شرایط زیر ضروری باشد:

• نیری

• آتروفی بیضه

• ناباروری

اگر به دنبال کمک باروری هستید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.

در برخی افراد، این وضعیت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد طبیعی بیضه ها شود. در این صورت هر چه زودتر درمان شود، شانس بهبود تولید اسپرم در بیمار بیشتر می شود.

گاهی اوقات پوشیدن لباس زیر تنگ یا کیسه بیضه می تواند از بیضه ها حمایت کند و درد و ناراحتی را تسکین دهد. اگر علائم واریکوسل شدیدتر شود، ممکن است برای درمان آنها به تکنیک های پیشرفته تری مانند واریکوسلکتومی و آمبولیزاسیون واریکوسل نیاز باشد.

واریکوسلکتومی

واریکوسلکتومی یک عمل سرپایی است که در بیمارستان انجام می شود. در طی این روش، متخصص واریکوسل و اورولوژیست از طریق شکم شما وارد بیضه ها می شود و رگ های خونی غیر طبیعی را فشرده می کند. به این ترتیب خون از رگ خونی غیرطبیعی به رگ خونی سالم منتقل می شود. در مورد نحوه آماده شدن برای این جراحی و نتایج مورد انتظار با پزشک خود صحبت کنید.

آمبولیزاسیون واریکوسل

آمبولیزاسیون واریکوسل یک روش سرپایی با حداقل تهاجم است که در آن یک کاتتر کوچک در ورید کشاله ران یا گردن قرار داده می شود. سپس کاتتر از طریق لوله به محل واریکوسل منتقل می شود و مسیر رگ های خونی مرتبط را مسدود می کند تا خون وارد آنها نشود.

زندگی با واریس

ناباروری یکی از شایع ترین عوارض واریکوسل است. اگر شما و همسرتان برای باردار شدن مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

جراحی تنها در صورتی ضروری است که واریکوسل باعث درد شود یا در تلاش برای باردار شدن باشید. با پزشک خود در مورد اینکه کدام روش درمانی برای شما مناسب است صحبت کنید.