این اولین سوال است. یک کنتاکتور به سادگی یک سوئیچ است. کلیدی که با مکانیزم مغناطیسی جریان الکتریکی بسته و باز می شود. این تعریف زمانی واضح تر می شود که ساختار و اجزای آن و نحوه کار کنتاکتور را توضیح دهیم.

کاربرد کنتاکتور چیست؟

همانطور که گفته شد کنتاکتور نوعی کلید است. سوئیچ برای قطع و وصل یک مدار استفاده می شود. در نتیجه می توان از کنتاکتورها در هر جایی که بخواهیم مداری را باز و بسته کنیم استفاده کرد. هنگام استفاده از کنتاکتور باید در نظر داشت که اولاً خود این کلید محافظ ندارد ثانیاً مغناطیسی کار می کند و ثالثاً سه فاز است. یعنی حداقل سه مدار را به طور همزمان وصل می کند.

شخص تماس چگونه کار می کند؟

یکی از آزمایشات الکتریکی جالب، آهنربای الکتریکی است که در آن سیم پیچی را دور میخ قرار می دهیم و با وارد شدن جریان الکتریکی، این میخ به آهنربا تبدیل می شود. اگر می خواهید بدانید چرا آهنربا می شود باید به مباحث پایه الکترومغناطیس و نظریه فارادی مراجعه کنید. در حال حاضر فرض کنید که آهنربا است و نحوه کار کنتاکتور بر اساس این اصل است. ما یک کلاف داریم که دور یک هسته آهنی پیچیده شده است، وقتی محکم شود تبدیل به آهنربا می شود و یک آهن دیگر را جلوی خود جذب می کند. اتفاقی که در وسط می افتد این است که از حرکت این آهنربای الکتریکی برای اتصال کنتاکت ها (چاقوها) استفاده می شود. هنگامی که جریان از سیم پیچ قطع می شود، مغناطیس از بین می رود و با یک فنر ساده همه چیز به جای اولیه خود باز می گردد.

این همان چیزی است که در رله های الکتریکی اتفاق می افتد. تنها تفاوت بین رله و کنتاکتور، جریان بیشتر کنتاکتور نسبت به رله است. در رله هم سیم پیچی داریم که توسط جریان الکتریکی مغناطیسی می شود و باعث می شود کنتاکت متحرک یک کنتاکت ثابت ایجاد کند و مدار را ببندد.

اجزای اصلی کنتاکتور

برای توضیح نحوه کار کنتاکتور، قسمت های اصلی آن شناخته شده است:

هسته ی آهنی

آبکشی کنید

سطوح فلزی (ثابت و متحرک)

بهار

بدنه رابط

چاقوی تماسی (تماسی یا پلی اتیلن)

یکی از مهمترین قسمت های کنتاکتور تیغه آن است که هم متحرک و هم ثابت است. امتداد تیغه های ثابت در بالا و پایین کنتاکتور به عنوان پایانه های برق بیرون آمدند. تیغه های متحرک به هسته آهنی متصل می شوند که با انرژی گرفتن بوبین حرکت می کند و تیغه های بالایی را به تیغه های پایینی متصل می کند. این شبکه ها به همراه پایانه های برق مسیر اصلی جریان را به کنتاکتور می دهند.

در تیغه ها از صفحه کوچک مسی (نوک تماسی) با روکش آلیاژ نقره استفاده شده است که می تواند دمای بالای جرقه در زمان اتصال را تحمل کند. این صفحه نمایش های کوچک باید تا حد امکان تمیز باشند. آنها دارای یک برآمدگی و شکل محدب هستند که باید به هم متصل شوند.

مراقبت از تیغه و دور نگه داشتن گرد و غبار، به ویژه گرد و غبار رسانا، یکی از مهم ترین راه های حفظ و افزایش طول عمر تماس روی تیغه است.

کنتاکتور بویین (سیم پیچ).

محرک اصلی کنتاکتور همین سیم پیچ است. هنگامی که آنها برق می گیرند، خاصیت مغناطیسی یک حرکت مکانیکی ایجاد می کند و تیغه ها حرکت می کنند. همانطور که گفتیم یک سیم پیچ دو نوع اصلی AC و DC دارد که هر کدام انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، متداول ترین سیم پیچ ها 24 ولت یا 48 ولت DC و 220 ولت و 110 ولت برای AC هستند.

تماس با سازمان

این بخش از رابطه مهم است. زیرا قطعه متحرک باید تنش مکانیکی ناشی از شکستگی و قطع تماس را تحمل کند و در برابر گرد و غبار محافظت لازم را داشته باشد. جنس بدنه کنتاکتور از نایلون 6 و باکلیت (با مقاومت) و پلیمر ترموست (با مقاومت در برابر حرارت) می باشد.

هالپمز

صرفه اقتصادی ندارد که همه این هزینه ها و تجهیزات و اتصال برق فقط به قطع و وصل سه فاز تغذیه در کنتاکتور منجر شود. از این کلید خاموش و قفل می توانیم کارایی بیشتری داشته باشیم. با این تفاوت که بارها مجبوریم مدارهای دیگر را همزمان با وصل و قطع کنتاکتوری که موتور یا سیستم روشنایی یا گرمایشی را روشن یا خاموش می کند، روشن و خاموش کنیم. برای این کار کنتاکت ها در کنار کنتاکت های اصلی روی کنتاکتور قرار می گیرند.

این اتصالات را اتصالات کمکی می نامند. برای کنتاکتورها دو نوع کنتاکت کمکی داریم که بر اساس چیدمان کنتاکتور قابل استفاده است، جانبی و بالا (یا جلو)، (کنتاکت کمکی را می توان با توجه به نوع سازنده کنتاکتور سفارشی کرد. ).
 برای واردات کالا از چین و خرید قطعات صنعتی کلیک کنید.