اگر می خواهید پادکست بسازید، اما شک دارید و نمی دانید چه کار کنید، شاید این متن کمی به شما کمک کند. هدف من از نوشتن این مقاله این است که مواردی را که فکر می کنم برای شروع مهم هستند برجسته کنم و به شما کمک کنم از چیزهای بی اهمیت و گمراه کننده منحرف شوید.

نمی دانم چند نفر به دلیل نداشتن میکروفون مانع از ساخت پادکست شده اند و ما نتوانسته ایم پادکست های خوبی را گوش کنیم. این متن اینجاست تا جایگزین این فضا شود.

محتوا پادشاه است

دنیای پادکست های فارسی تقریبا دست نخورده است. تعداد پادکست های فارسی و شنوندگان آنها به قدری کم است که به جرات می توان گفت پادکست های فارسی به خوبی مطالعه نشده اند. حقیقت این است که گوش دادن به پادکست آنطور که باید راحت نیست و اشتراک در پادکست ها به یک یا دو کلیک و خدمات دیگر نیاز دارد. اما فکر می‌کنم این زمان به زودی به پایان می‌رسد، پادکست‌ها فراگیر می‌شوند و رقابت برای شنوندگان افزایش می‌یابد. اما تا زمانی که اینگونه باشد، برای شروع محتوای خوبی است. بعداً در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد. ابتدا اجازه دهید یک مقدمه کوچک انجام دهیم.

اگر می خواهید در مورد چیستی پادکست بیشتر بدانید، بهتر است ابتدا این مقاله را بخوانید

برخی از آمار

من هیچ آماری از شنوندگان پادکست در ایران پیدا نکردم. اما این گزارش جامع درباره آمریکا توصیه های مفیدی برای کسانی دارد که به دنبال ورود به دنیای پادکست هستند. برای این گزارش با دو هزار نفر مصاحبه تلفنی صورت گرفت.

این گزارش می گوید که 112 میلیون نفر از 233 میلیون آمریکایی حداقل یک بار به یک پادکست گوش داده اند. 11 درصد بیشتر از سال گذشته 67 میلیون نفر در ایالات متحده هر ماه به پادکست گوش می دهند. 24 درصد جمعیت بالای 12 سال سن دارند.

42 میلیون نفر به پادکست گوش می دهند که 15 درصد از مخاطبان هفتگی را تشکیل می دهند. در مقایسه، برای مثال، 3 درصد آمریکایی ها هر هفته به سینما می روند.

آمار گوش دادن به پادکست سالانه 10 تا 20 درصد رشد می کند. به نظر می رسد رشد بزرگ بعدی زمانی خواهد بود که گوش دادن به پادکست ها در ماشین و خانه آسان تر شود. با این حال، رشد پادکست ها در این سال ها هرگز جهش قابل توجهی نداشته است.

بزرگترین جمعیت شنوندگان پادکست افراد زیر 25 سال هستند. در سال 2017 بیشترین گروه افراد 25 تا 54 ساله بودند. با این حال، پادکست در میان مردان بیشتر از زنان محبوب است.

شنونده پادکست معمولی پنج بار در هفته به پادکست گوش می دهد.

دو سوم پادکست ها از طریق تلفن همراه و تبلت گوش داده می شوند.

52 درصد در خانه و 18 درصد در ماشین پادکست گوش می دهند.

85 درصد از شنوندگان به کل پادکست یا بیشتر گوش می دهند. این بدان معناست که بر خلاف آنچه ممکن است تصور شود، افراد زیادی یک اپیزود را شروع نمی کنند و در وسط آن را رها می کنند. .

در غیاب آمار و اطلاعات موثق در مورد ایران، از این اطلاعات برای گمانه زنی در مورد آینده پادکست های فارسی استفاده خواهم کرد. فکر کنید، به طور خلاصه، آینده برای پادکسترهای خوب هیجان انگیز است.

اگر می‌خواهید پادکست بسازید، به میکروفون فکر نکنید، به استودیو، وب‌سایت، وبلاگ و حساب‌های توییتر و اینستاگرام فکر نکنید. هنگامی که سه یا چهار رویداد مناسب را انجام دادید و به خود ثابت کردید که این چیزی است که دوست دارید و می خواهید ادامه دهید، شروع به فکر کردن به آن چیزها کنید. یکی پس از دیگری. تا آن زمان، فقط به محتوا فکر کنید.
 

جذابیت پادکست چیست؟

پادکست بهتر از تلویزیون است

افراد بیشتری به سمت چندوظیفه شدن پیش می روند. یعنی همزمان مشغول خیلی چیزها هستند. همزمان توییت کنید و در حین تماشا سریال و فوتبال را با موبایل تماشا کنید. این کار را با کارهای سنتی که با هم انجام می دهید، مانند رانندگی و گوش دادن به رادیو یا آشپزی و گوش دادن به رادیو، در نظر بگیرید. پادکست ها فیدهای چندوظیفه ای هستند. به طور خاص، برای این کار بهتر از تلویزیون و محتوای ویدیویی به طور کلی مناسب است. البته بعید است در آینده نزدیک محتوای ویدئویی با فرمتی مناسب برای چندوظیفه تولید شود.

پادکست ها بهتر از رادیو هستند

کیفیت محتوای پادکست از رادیو بالاتر است زیرا پادکست بازتر است. البته استثنائاتی هم وجود دارد و تعداد آنها بسیار زیاد است، اما به طور کلی پادکست ها محدودیت هایی را که برای رادیو اعمال می شود ندارند. از مدیریت محتوا گرفته تا محدودیت‌های زمانی که برنامه‌های رادیویی را مجبور می‌کند تا زمان‌های مشخصی داشته باشند. در رادیو اگر 23 دقیقه و 30 ثانیه وقت دارید باید برنامه هایتان همین طور باشد. در پادکست، شما برنامه های خود را در صورت نیاز ایجاد می کنید. بدون نیاز به کوتاه کردن آن به زور، بدون نیاز به برش آب در مواد آماده شده است.

پادکست بهتر از متن است

برخلاف خواندن متن، چه در موبایل، چه روی دسکتاپ یا کاغذ، گوش دادن به پادکست نیازی به زمان یا مکان ندارد. لازم نیست بنشینید و تمرکز کنید. شما حتی نیازی به نگاه کردن یا نشستن در یک نقطه خاص ندارید. محتوا را می توان در حال حرکت تحویل داد. اما این مزیت اصلی پادکست ها نیست. برگ برنده اصلی محتوای صوتی، به خصوص زمانی که با هدفون و گوشی گوش می شود، این است که دریافت محتوا یک تجربه شخصی است. در مورد این مزیت می توان بسیار گفت. به عنوان مثال، بیایید به این فکر کنیم که چند نفر به جز بلندگوی پادکست در گوش شما صحبت می کنند؟ مدتی آرام می گیرم.

مهمترین ویژگی محتوای خوب این است که شما نسبت به آن اشتیاق دارید. اگر موضوع پادکست خود را دوست ندارید، ممکن است علاقه خود را به آن از دست بدهید

آنچه گفتی را خلاصه کن

اگر چیزی برای گفتن دارید، اکنون زمان انجام آن است. ایجاد پادکست هرگز آسان تر نبوده است. وارد بازار پادکست های فارسی شوید که مملو از محصولات مختلف با نام های ناشناس است. شش قسمت اول پادکست کانال بی با تلفن همراه فیلمبرداری شد. من سه قسمت اول را با یک تلفن همراه ویرایش کردم. با کات های غیرحرفه ای و ناهماهنگی های صوتی و پرش های زیاد، گوش دادن دوباره به آن اکنون مایه شرم و افتخار است. اما به دلیل مواد جدید آن را دوست دارند و کم کم کار حرفه ای تر می شود.

اگر می‌خواهید یک پادکست بسازید، بدون میکروفون، بدون استودیو، بدون وب‌سایت، بدون وبلاگ، بدون حساب توییتر و اینستاگرام فکر کنید. وقتی سه یا چهار قسمت خوب را انجام دادید و به خودتان ثابت کردید که این چیزی است که دوست دارید و می خواهید ادامه دهید، شروع به فکر کردن به این چیزها کنید. یکی یکی. تا آن زمان فقط به محتوا فکر کنید.

محتوای خوب چیست؟

من و شما هرگز از نظر کیفیت تولید به سطح جمهوری اسلامی ایران و بی بی سی نخواهیم رسید. اما واقعیت این است که ما با آنها رقابت داریم. نه فقط این، بلکه هزاران آهنگ درجه یک در Spotify و Soundcloud و حتی Game of Thrones و House of Cards وجود دارد. فراموش نکنید که تعداد زیادی از مردم در خانه به پادکست گوش می دهند، به این معنی که ما باید آنها را متقاعد کنیم که به جای فیلم ها و سریال های حرفه ای که میلیون ها وقت و تبلیغات را صرف کرده اند، به چیزی که در کمد خود داریم گوش دهند. دلار رقابت سختی است، اما تجربه نشان داده است که اگر محتوای تازه و باکیفیت ارائه کنیم، در این رقابت شکست نخواهیم خورد.

البته زمان مورد نیاز شما بستگی به فرمت و طول پادکست، زمان بندی انتشار و چندین عامل دیگر دارد. اما تصور اینکه بتوان یک پادکست خوب را در کمتر از یک ساعت در شب تولید کرد برایم سخت است.

بزرگترین ویژگی محتوای خوب این است که باید به آن علاقه مند باشید. اگر موضوع خود را دوست نداشته باشید، مخاطبان شما ممکن است علاقه خود را به آن از دست بدهند. ایجاد یک پادکست زمان زیادی می برد و ارزش آن را ندارد. حداقل تا یک سال و بعد از آن هزار و یک اگر درآمدی از پادکست نخواهید داشت. چک لیست صوتی را در پاراگراف بعدی توضیح خواهم داد. در اینجا می خواهم تأکید کنم که مهمترین جنبه محتوای خوب این است که شما، پادکست، از آن لذت ببرید. پرسپولیس را دوست داری؟ والیبال؟ حقوق زنان؟ رپ فارسی؟ آشپزی؟ مسافرت رفتن؟ ماشین؟ فرهنگ اداری؟ داستان؟ زندگی سلبریتی ها؟ جنگ نادرشاه؟ یک سرگرمی روزانه؟ علمی تخیلی؟ بازی؟ یک پادکست در مورد آنچه که به آن علاقه دارید ایجاد کنید، نه چیزی که به آن علاقه ندارید. اگر انگیزه شما علاقه خودتان باشد، از خلق کردن بیشتر لذت خواهید برد و کمتر تسلیم خواهید شد.

چک لیست پادکست

من فکر می کنم قبل از استفاده از میکروفون و سایت تولید پادکست زهرا شیراحمدی، نرم افزار ویرایش و غیره باید صادقانه سه چیز را بررسی کنید.

1. آیا وقت دارم؟

پادکست زمان زیادی می برد. به خصوص اگر کمکی نداشته باشید. بهتره کمک نکنی حداقل در ابتدا. مگر اینکه زندگی شما طوری باشد که نتوانید هفت ساعت در هفته را به پادکست اختصاص دهید، فکر نمی کنم حتی نیازی به فکر کردن به آن داشته باشید. البته زمان مورد نیاز شما به فرمت و طول پادکست، زمان بندی انتشار و تعدادی از عوامل دیگر بستگی دارد. اما به سختی می توانم تصور کنم که در کمتر از یک ساعت در شب یک پادکست خوب بسازم.

2. آیا موضوع پادکست را دوست دارم؟

موضوع پادکست را بر اساس اشتیاق مخاطب، نظرسنجی توییتر یا پیشنهاد من انتخاب کنید، احتمال شکست پروژه را افزایش خواهید داد. همانطور که در بالا توضیح دادم، برای ادامه دادن باید پادکست خود را دوست داشته باشید، و واقعاً سخت است که عاشق ارائه شخص دیگری شوید.

3. آیا می توانم انتظار داشته باشم که از یک پادکست درآمد کسب کنم؟

مهم است که هنگام شروع یک پادکست هیچ انتظار مالی نداشته باشید. شما می توانید پیشنهاد حمایت مالی زهرا شیراحمدی را در دو سطح دریافت کنید. می توانید پیشنهادهای مالی جذاب دیگری دریافت کنید. ممکن است آن را نگیرید. اما شما نباید با این انتظار وارد پادکست شوید. همیشه داشتن اسپانسر بهتر از نداشتن آن نیست. واقعیت این است که پولی که تبلیغ کنندگان در حال حاضر برای تبدیل شدن به حامی مالی می پردازند، انگیزه کافی برای ادامه کار را فراهم نمی کند. ارزش واقعی تبلیغات پادکست در ایران هنوز مشخص نیست. زمانی که به راه اندازی پادکست فکر می کنید این نکته را در نظر داشته باشید که تا یک سال از پادکست درآمدی کسب نخواهید کرد و اگر خوب عمل کنید و مخاطب جذب کنید می توانید انتظار داشته باشید که در سال دوم پادکست درآمد کمی داشته باشید. .