ورق فولادی موجدار یکی از محصولات جدید و زیبای فلزی موجود در بازار است که به دلیل خراشیدگی روی سطح خود مورد توجه بسیاری از افراد در صنایع مختلف قرار گرفته است. این محصول به دلیل خواص فراوانی که دارد در صنایع داخلی و خارجی کاربرد فراوانی دارد. انواع مختلفی از ورق های فلزی وجود دارد که جذب آهنربا نمی شوند. در این مقاله از سایت بازرگانی نجومی با ورق فلزی آشنا شدید، انواع آن را نیز توضیح می دهیم. آشنایی شما با ویژگی های این محصول باعث می شود در زمان خرید محصول اصلی را از تقلبی تشخیص دهید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مقدمه ای بر ورق فولادی خراشیده

ورق فولادی موج دار نوعی ورق آلیاژی فولادی است که در بازار با نام ورق فولادی شماره 4 شناخته می شود ورق فولادی موج دار در سه سایز 1000x2000 (کوتاه)، 1220x2440 (متوسط) و 1250x2500 (بلند) تولید می شود. به طور کلی ورق های فولادی به دو دسته فولادی و فولادی غیر باربر تقسیم می شوند. این طبقه بندی بر اساس جذب آهن توسط فولاد است و ورق فولادی خراشیده یکی از فولادهای غیر باربر است. در مقایسه با ورق های نچسب، ورق های نچسب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، اما قیمت بالاتری دارند.

در واقعورق استیل خشدار نوعی فولاد آلیاژی است که عناصر مختلفی مانند فسفر، گوگرد، کروم و نیکل به آن افزوده شده و در نتیجه خواص منحصر به فردی دارد. سطح تیغه این محصول انعکاس بسیار کمی دارد و به دلیل وجود خط و خش، کثیفی یا اثر انگشت روی سطح آن دیده نمی شود. وجود این عناصر در ورق فولادی ساینده خواصی مانند استحکام، دوام، تغییر شکل پذیری، مقاومت در برابر ضربه و جوش پذیری را به محصول می بخشد و در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از مهمترین مزایای این ورق قابلیت بازیافت 100 درصدی آن است. این ویژگی باعث می شود تا دی اکسید کربن کمتری وارد جو زمین شود و بنابراین با محیط زیست سازگار است. به طور معمول، ورق فولادی خراشیده شده با لایه ای از پلیمر مانند PVC پوشانده می شود. این لایه در واقع به عنوان محافظ عمل می کند تا در هنگام جداسازی و مونتاژ آسیبی به آن وارد نشود.

برای اطلاع از سایر ویژگی های محصول مورد نظر خود می توانید با کارشناسان فروش در بازرگانی نجومی تماس بگیرید.

انواع ورق فولادی خراشیده

ورق های فولادی راه راه مانند سایر ورق ها انواع مختلفی دارند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

• ورق استنلس استیل 304

این نوع ورق از آلیاژ استنلس استیل 304 و فولاد ضد زنگ ساخته شده است. عناصر موجود در این ورق شامل 18% کروم و 8% نیکل می باشد. این محصول مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد و دوام بالایی دارد. ورق های فولادی موجدار 304 به دو صورت ورق و رول و در ضخامت های 0.5mm، 0.6mm و 0.8mm موجود هستند.

• ورق استیل 430 خراشیده

ورق فولادی 430 از فولادی ساخته شده است که توسط آهنربا جذب می شود. عدم وجود عناصر کروم و نیکل در این محصول باعث شده است که مقاومت آن نسبت به سایر انواع ورق های خش دار کمتر باشد. این ورق با توجه به عملکردی که دارد برای ساخت لوازم آشپزخانه مانند ماشین ظرفشویی استفاده می شود. عناصر موجود در این نوع ورق شامل 14-18 درصد کروم، حداکثر 0.5 درصد فلز نیکل و 1 درصد منگنز است.

روش تولید ورق های فولادی کشیده شده

کروم موجود در آلیاژهای صفحه فولادی ضد زنگ سطح صفحه را با لایه ای از اکسید کروم می پوشاند. این لایه از اکسید شدن و زنگ زدگی صفحه فولادی در مجاورت رطوبت و هوا جلوگیری می کند. در حین اچ کردن ورق فولادی، این لایه نازک خود را بازسازی می کند تا محافظت در برابر خوردگی از بین نرود. در واقع مبنای اصلی تولید این محصول، ورقی است که طبق الگوی استاندارد و رول های سرد یا گرم تولید می شود و به کمک ابزارهای مخصوص، خطوطی در جهت مشخص و ثابت روی آن ها کشیده می شود.

ورق های فولادی مهفا به دو روش کارخانه ای و داخلی خراشیده می شوند. در روش کارخانه ای این ورق ها از ابتدا خراشیده می شوند در حالی که در روش داخلی ورق ها خشک یا صیقلی هستند که توسط دستگاه سوهان خراشیده می شوند. خطوط روی ورق فولادی خراشیده صاف، موازی و ظریف هستند.

کاربرد ورق فولادی خراشیده

این ورق به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود معمولاً در محیط های در معرض رطوبت و آب مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مصالح محبوب در صنایع معماری و تزئینی می باشد. زیرا علاوه بر زیبایی، نظافت آن بسیار آسان و راحت است. در مقاله بعدی به دیگر کاربردهای این محصول خواهیم پرداخت.

• تولید آسیاب های مورد استفاده در کارخانه های قند

• ساخت قطعات مورد استفاده در تولید صنایع غذایی

• تولید مواد شیمیایی برای تولید سیمان و کاغذ

• قطعات مورد استفاده برای کشتی سازی

• معماری داخلی و دکوراسیون و همچنین کاربرد تزئینی

• صنایع نفت، پتروشیمی و گاز

• نمای بیرونی آسانسور و ساختمان

• مغازه ها، دروازه های مترو و ورودی ها

• روکش کولر و هود

• دیوارپوش آشپزخانه های صنعتی و خانگی.

• ساخت جواهرات و ساعت

• ساخت درب استیل در مراکز تجاری، اداری و بیمارستانی