در پی این ترس و نگرانی اغلب کودک به دلیل توانایی کم در مقابل آن، رو به انجام کارهای مکرر مانند دعا کردن، رفتارهای مکرر برای پیشگیری از وقوع حادثهای ناخوشایند احتمالی، چک کردن مکرر قفل درب و مواردی از این قبل میآورند. باز یا بسته بودن درب منزل، چک کردن خاموش یا روشن بودن اجاق گاز مواردی از اختلال وسواس عملی است. آن چه در این تست باید مشخص گردد چگونگی بودن یا احساس کردن است که اگر با صداقت بیان شوند؛ دیگر به خودی خود، خوب یا بد نیستند. این اختلال با افکار، ترس ها یا تصاویر مزاحم ناخواسته (وسواس) و یا رفتارهای تشریفاتی یا اعمال ذهنی (عمل) مشخص می شود که عموماً برای تسکین اضطراب و یا پریشانی ناشی از وسواس ها انجام می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی اغلب به خاطر فرسودگی یا تنش ناشی از روابط شغلی یا رابطه با همسرشان، در بلندمدت دچار مشکلات روان شناختی میشوند، زیرا احساس میکنند که دیگران نمیتوانند کار را درست انجام دهند، یا استاندارهای بالای آنها در نظافت و وارسی برآورده کنند. در ادامه بعد از شناسایی عادتهای منفی فرد مبتلا به وسواس، اقدامات درمانی لازم برای رهایی فرد از این مشکلات در دستور کار قرار میگیرد.

البته زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار میدهد. این اختلال بین 2 الی 3 درصد افراد را تحت تاثیر قرار داده است و بین بزرگسالان بیشتر دیده میشود. این اختلال ذهنی و فکری میتواند علاوه بر اینکه رفتار فردی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد، سبب پریشانی خاطر فرد و حتی اطرافیان شود. اما شواهدی مبنی بر اینکه خار مریم یک درمان موثر برای OCD باشد چندان گسترده و قابل استناد نیست. اگرچه ممکن است راه حل خوبی به نظر برسد، اما آسان نیست و لزوما کار نمی کند. واقعیت این است که بخشهایی از هر دو اختلال در هر یک از افراد بروز می کند و این می تواند یک یادآوری باشد که حتی اگر یکی از نزدیکان شما ممکن است برخی علائم اوتیسم را از خود نشان دهد، لزوما به معنای در طیف بودن آنها نیست. آب هم برای جاری بودن به خاک و زمین نیاز دارد. شاخص اضطراب: این افراد اضطراب وعصبی بودن تا ترس شدید را تجربه میکنند.

فردی که مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی می باشد معمولا احساسات شدیدی را تجربه می کند که منجر به انجام رفتار های خاصی می شود ، این رفتار ها موجب تسکین کوتاه مدت از فشار روانی می شود . موقعیت های اجتماعی - افراد مبتلا به OCD احتمالاً از تشریفات و روال خود شرمنده یا خجالت زده می شوند ، در حالی که به نظر می رسد مبتلایان به اوتیسم نگرانی کمی نسبت به آنچه دیگران در مورد آنها و رفتارشان دارند ، دارند. افکار پارانوئید: افرادی که دارای تفکرات پارانوئیدی هستند عموماً نسبت به دیگران بیاعتمادند و احساس عدم کفایت میکنند. شاخص روان پریشی: افرادی که در این شاخص نمره کسب میکنند احساس خفیف انزوا و بیگانگی نسبت به نشانههای دراماتیک تجربه روان پریشی را نشان میدهند. حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری وسواس علائم به شدت ناتوان کننده ای دارند که می تواند منجر به انزوا (از جمله ماندن در خانه)، کاهش کیفیت زندگی و مشکلات اقتصادی شود. بیمار مبتلا به اختلال وسواسی ـ جبری ممکن است فقط وسواس فکری، فقط وسواس عملی، و یا هر دوی آنها را با هم داشته باشد. طبق تخمین برخی از پژوهشگران، اختلال وسواسی ـ جبری در بسیاری از بیماران سرپایی مطب ها و درمانگاه های روانپزشکی یعنی در ده درصد از آنها یافت می شود.

وسواس های فکری آلودگی: نگرانی و ناراحتی از مواد و پس ماند آلوده یا فضولات. شناخت درمانی روی گسترش تفسیرهای جایگزین برای افکار مزاحم که اضطراب کمی ایجاد می کنند تمرکز دارد بعد از تهیه این تفسیرهای جایگزین، درمان، انواعی از راهبردها را جهت آزمون کردن این تفسیرها به کار می گیرد. ترکیب مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین با کلومیپرامین از درمان های تاثیرگذار در بیمارانی می باشد که پاسخ درمانی نسبی به تک درمانی نشان خواهند داد، البته توجه به اختلال دارویی کلومپیرامین و داروهای مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین باید زیر نظر قرار گیرد و بیمار تحت بررسی دوره ای باشد. اما در کنار آن باید تحت رفتار درمانی هم قرار بگیرند تا بتوانند وسواسی که با آن درگیر هستند را ترک کنند. اما به صورت میانگین از 19 سالگی به بعد علائم را بروز میدهد. پیدا کردن درمان ایدهآل برای هر فرد مبتلا به بیماری وسواس همیشه راحت نیست و گاهی باید چندین و چند بار به همان پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم و درمانهای مختلف را بیازماییم تا به بهبودی دست پیدا کنیم.

میزان بروز اختلال تورت (Tourette) در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی ـ جبری ۵ تا ۷ درصد است، و سابقه تیک در ۲۰ تا ۳۰ درصد این بیماران وجود دارد. شاخص حساسیت بین فردی: این شاخص عدم اطمینان اجتماعی خفیف تا احساس ناتوانی کامل در تماس بین فردی را نشان میدهد. طول دورهی درمان، بسته به شدت بروز علائم میتواند بین چند هفته تا چند ماه و حتی سال باشد. سلام خسته نباشید پسرم ۲۱ سال سن دارد و وسواس شدیدی به پاک ونجس دارد مدت زیادی در دستشویی می ماند تا جایی که خسته شده و اقدام به خود زنی و شکستن اشیا میکند خودم هم همین مشکل را دارم لطفا بگوئید چکار کنم ؟ تست Scl-90 توسط روانشناس آمریکایی دراگوتیس و همکاران در سال ۱۹۷۳ جمعآوری شد و دو سال بعد مورد تجدید نظر قرار گرفت. تست SCL-90 از پایایی و روایی برخوردار است که آن را یکی از معتبرترین تست های رواشناسی کرده است. متخصص روانشناس و روان درمانگر و هیپنوتراپیست کوچ و مدرس بین المللی مستران ان ال پی خانم مانا هومن در کلینیک حس نو برای رفع اختلالات روانی بهترین متدها و تکنیک های درمانی را به کار می برند. بر اساس عوامل مختلف شخصیتی و نشانههای این عارضه، درمانگر روشهای مختلف درمانی را به کار میبرد.

این اقدامات ممکن است برای برخی افراد مضحک به نظر برسد، حتی شاید طنزآمیز باشد؛ اما حقیقت این است که فردی که از OCD رنج می برد و چنین اقداماتی را انجام می دهد، معمولاً با اضطراب روبرو است، به طوری که زندگی شخصی آنها به شدت آسیب می بیند. جنسیت: مردان و زنان به یک اندازه احتمال ابتلا به وسواس بعد از بلوغ را دارند اما مردان در دوران کودکی به احتمال بیشتری دچار وسواس می شوند. چه عواملی احتمال ابتلا به آن را افزایش میدهد؟ مثلا برخی از نوجوان ها به دلیل ابتلا به بیماری وسواسی جبری (OCD) ، برای خواندن یک صفحه کتاب، حدود دو سه ساعت وقت می گذارند که انجام این کار میتواند بازدهی آنها را کم کند. ابتلا به سایر اختلالات روانی هم در میان بیماران دچار اختلال وسواسی ـ جبری شایع است. این کتاب کار بر خلاف سایر کتاب هایی که در کتاب فروشی ها پیدا می کنید، به روش گام به گام نوشته شده است. سایر بیماری های روانپزشکی شایعی که در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی ـ جبری به صورت همزمان (comorbid) پیدا می شود، عبارت است از اختلالات مصرف الکل، اختلال اضطراب فراگیر، اختلالات شخصیتی، هراس اختصاصی، اختلال پانیک، و اختلالات غذا خوردن.

فرد مبتلا به OCD ممکن است در پاسخ به افکار وسواسی خود، احساس اجبار کند. میزان شیوع مادام العمر اختلال وسواسی ـ جبری (OCD) در جمعیت عمومی حدود دو تا سه درصد است. میزان شیوع مادام العمر دو اختلال افسردگی عمده و جمعیت هراسی در بیماران دچار اختلال وسواسی ـ جبری به ترتیب حدود ۶۷ درصد و ۲۵ درصد است. با توجه به ارقام مذکور، اختلال وسواسی ـ جبری چهارمین بیماری روانپزشکی پس از فوبیا (هراس)، اختلالات مرتبط با مواد، و اختلال افسردگی اساسی است. معمولا داروهایی که توسط متخصصین برای کنترل این اختلال توصیه میشوند، گزینههایی از داروهای ضد افسردگی هستند. همانطور که اشاره شد، نیاز به درمان وسواس فکری با کمک مشاورین و متخصصین وجود دارد. شما می توانید با کلینیک روانشناسی آوان تماس بگیرید و از درمانگران این کلینیک که دارای تخصص و دانش برای غلبه بر چالش های وسواس فکری عملی می باشند کمک بگیرید .

با این حال برخلاف داروهای تجویزی و داروهای گیاهی، مداخلات سبک زندگی به ندرت دارای عوارض جانبی قابل توجهی است و ممکن است به کاهش استرس نیز کمک کند. تشخیص زودهنگام میتواند به درمان سریعتر کمک کند. معمولا با تکرار علائم وسواس فکری، بررسیهای لازم و مصاحبه توسط متخصص برای تشخیص این اختلال انجام خواهد شد. در نهایت، فرد احساس می کند که سعی در انجام اعمالی دارد تا استرس خود را کاهش دهد. ترس های خود را نادیده نگیرید. نیاز به انجام روتین ها و رفتار های تکراری و کلیشه ای . انجام ندادن این کار باعث می شود تا حالت پریشانی در آنها بروز پیدا کند. در این حالت رفتارهای تکراری با وسواس خاصی انجام میشوند که با انجام آنها فرد تسکین مییابد. شدت علائم به قدری است که فرد انجام دادن فعالیت روزانه برایش مشکل میشود. ترس و نگرانی از مواردی هستند که در بیشتر کودکان مبتلا به وسواس فکری دیده میشود. افراد مجرد بیشتر از متأهل ها به این اختلال مبتلا می شوند که البته این یافته می تواند نشانه مشکلی باشد که بیماران مبتلا به اختلال وسواسی ـ جبری در حفظ روابط خود دارند.

این به فرد کمک می کند قبل از خروج از خانه مطمئن شود که اتو واقعاً خاموش است یا بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک زده است. متخصصان سلامت روان به کمک تستهای روانشناسی اختلالات روانی را تشخیص میدهند. سلامت روانی افراد در دورههای مختلف زندگی ممکن است دچار اختلالات خاصی مثل وسواس شود که تحمل آن سخت و ناراحتکننده است. یکی از عوامل اصلی مرگ و میر عامل خودکشی است که ناشی از اختلالات روانی میباشد. تاکنون فهمیدیم که اختلال وسواس دو دسته علامت دارد: علائم ناشی از وسواس فکری و علائمی به دنبال وسواس عملی. در زبان فارسی عبارات (متاسفانه منفی) بسیاری برای این افراد وجود دارد: آدم (گیر)، (پاستوریزه) و … البته کنترل آن تنها به یادگیری راهکارهای مختلف برای کنترل و مدیریت آن مربوط میشود. این طرز فکر از منظر دیگران «تفکر رادیکالی» تلقی میشود و قدرت تصمیمگیری سریع آنها باعث میشود تا اغلب از دیگران برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. وسواس فکری عملی اغلب موضوعات خاصی دارد؛ مثلاً ترس بیشازحد از آلوده شدن به میکروبها.

نتایج پژوهش ها نشان داده اندکه٥٠الی٦٠درصد بیماران بااین قبیل داروها بهبود پیدا می کنند.البته اغلب بیماران در می یابندکه علائم آنها باقطع دارو عود می کند. آنها همچنین ممکن است از اختلالات دیگری مانند افسردگی، PTSD، خرید اجباری، کلپتومانیا، ADHD یا اختلالات تیک رنج ببرند. در برخی از موارد نیز عوامل بیرونی مانند شرایط سبک زندگی، استرس و عوامل موثر بر به هم خوردن تعادل هورمونهای مغز نیز میتواند زمینه بروز وسواس فکری را ایجاد کند. را انجام ندهد، عواقب هولناکی نصیباش بهترین روانشناس تهران شود. در صورت انجام ندادن استرس و اضطراب برای فرد ایجاد خواهد شد. معمولاً برای OCD نسبتاً خفیف یک دوره درمانی کوتاه توصیه می شود. تست اس سی ال نود (scl90) یکی از ابزارهای معتبر در غربالگری سلامت به شمار می رود. تست اس سی ال ۹۰ با اندازه گیری 9 بعد از علائم اولیه باید تنها در ۱۲ الی ۱۵ دقیقه تکمیل شود. آیتمهای این تست در مقیاس پنج درجه ای از عبارت (اصلاً نه) تا (بسیار زیاد) از صفر تا چهار نمره گذاری میشود و مشخص میکند در طول هفت روز گذشته آزمودنی چقدر از این علائم را داشته است. یعنی با راهکارهای درمانی میتوان آنرا کنترل کرد اما گاهی در پس زمینه ذهن باقی میماند و با مهیا شدن شرایط مجدد بروز داده میشود.