امروزه افراد زیادی به دنبال محصولاتی هستند که کاربردهای متعددی داشته باشند. کرم ضد آفتاب رنگی یکی از محصولات زیبایی است که نه تنها برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید، بلکه برای پوشاندن لکه های تیره نیز قابل استفاده است.

استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب اولین قدم در مراقبت و زیبایی پوست است. از دیگر فواید این کرم ها می توان به جلوگیری از پیری زودرس و سرطان پوست اشاره کرد. از ضد آفتاب های رنگی می توان برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و نور آبی به صورت صاف و یکنواخت استفاده کرد. در ادامه به بررسی خواص، فواید و تفاوت های ضد آفتاب های رنگی و غیر رنگی می پردازیم.

تفاوت بین ضد آفتاب بی رنگ و رنگی چیست؟

کرم های ضدآفتاب معمولا در رنگ های مختلف برای هماهنگی با رنگ طبیعی پوست افراد در دسترس هستند. این کرم ها حاوی فیلترهای معدنی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم و همچنین رنگدانه هایی به نام اکسید آهن هستند که پوست را صاف می کنند.

رنگدانه های موجود در ضد آفتاب های رنگی، برخلاف کرم های بی رنگ، نور مرئی را منعکس می کنند. این محصولات توانایی محافظت از پوست در برابر نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش کامپیوتر و تلفن همراه را دارند.

کرم های ضد آفتاب بی رنگ معمولاً سفید رنگ هستند و به ندرت با رنگ های مختلف پوست سازگار می شوند. به عنوان مثال، این کرم ها روی افرادی که پوست تیره دارند، لکه های سفید باقی می گذارند. ضد آفتاب های رنگی در طیف وسیعی از رنگ ها تولید می شوند تا بتوانند با هر رنگ پوستی مطابقت داشته باشند و ظاهری یکدست به پوست شما ببخشند.

استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی رنگ؟

کرم های ضد آفتاب رنگی به اندازه سایر محصولات محافظت کننده در برابر آفتاب موثر هستند و در انواع مختلف برای پوست های چرب، خشک و نرمال وجود دارند. از آنجایی که این کرم ها حاوی رنگدانه های اکسید آهن هستند، در برابر نور آبی بسیار مقاوم هستند و می توانند از پیری زودرس، لکه های تیره و چین و چروک روی پوست جلوگیری کنند.

ضدآفتاب ها بی رنگ می شوند و پوست را سفید می کنند و به دلیل وجود تیتانیوم و اکسید روی در آن ها با تعریق صورت، لکه های سفید و گچی روی پوست به جا می گذارند، بنابراین توصیه می شود از ضدآفتاب رنگی متناسب با رنگ پوست خود استفاده کنید. آن را تهیه کنید تا صورت خود را زیباتر و طبیعی تر نشان دهید.

کرم ضد آفتاب رنگی به راحتی لکه های تیره را می پوشاند و ظاهری درخشان و زیبا به شما می بخشد. این کرم ها بسیار سبک هستند و می توان آنها را روی کرم های آرایش نیز استفاده کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، مصرف کنندگان می توانند برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر و نور آبی، به جای کرم پودر و کرم های آرایشی از کرم های ضد آفتاب رنگی استفاده کنند.

تاثیر نور خورشید بر پوست

نور خورشید به صورت پرتوهای مرئی و نامرئی از جمله پرتوهای فرابنفش به زمین می رسد. اشعه ماوراء بنفش به دو دسته اشعه UVA و UVB تقسیم می شود. اشعه UVA می تواند به عمق پوست نفوذ کند و بر سلامت پوست تأثیر بگذارد. با این حال، اشعه های UVB معمولا فقط باعث آفتاب سوختگی می شوند.

قرار گرفتن در معرض اشعه های خورشید باعث می شود پوست خاصیت ارتجاعی کمتری داشته باشد و آن را ضخیم و چروکیده به نظر برساند. به طور طبیعی، پوست راه حل هایی برای جلوگیری یا ترمیم چنین آسیب هایی دارد و لایه بیرونی آن به طور مرتب سلول های مرده را می ریزد و آنها را با سلول های جدید جایگزین می کند. معمولا بعد از آفتاب سوختگی لایه بیرونی پوست از بین می رود و بعد از چند هفته بازسازی می شود.

افزایش سن و قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های مضر، ترمیم پوست را دشوار می کند و به مرور زمان به بافت های همبند آسیب می رساند. در نتیجه چین و چروک و لکه های تیره روی پوست ظاهر می شود.

علاوه بر وقایعی که در بالا ذکر شد، اشعه های مضر خورشید نیز می تواند به DNA آسیب برساند که باعث رشد و تقسیم سریع سلول ها می شود. و می تواند باعث سرطان پوست شود افراد با سابقه خانوادگی سرطان پوست باید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر پرهیز کنند.

بهترین راه برای محافظت از پوست در برابر آفتاب و پیشگیری از سرطان پوست استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالای 30 و عدم قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید است. در طول روز و بین ساعت 10:00 صبح تا 4:00 بعد از ظهر، مطمئن شوید که یک ضد آفتاب خوب بزنید و هر 2 ساعت یک بار آن را تجدید کنید تا اثربخش باشد.

کدام ضد آفتاب را انتخاب کنیم؟ رنگی یا بی رنگ؟

در انتخاب کرم ضد آفتاب قبل از هر چیز باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید و محصول مناسب را تهیه کنید. انواع مختلفی از ضد آفتاب ها برای پوست های چرب، خشک و معمولی ساخته می شوند. اگر پوست چرب دارید بهتر است از مواد سبک تری استفاده کنید تا آکنه و جوش روی صورتتان ایجاد نشود. افرادی که پوست خشک دارند ممکن است کرم ضد آفتاب را مرطوب کننده بدانند.

چیزی که در خرید کرم ضد آفتاب باید به آن توجه کنید این است که این کرم توانایی مقابله با اشعه های مختلف از جمله UVB و UVA را دارد. کرم ضد آفتاب رنگی علاوه بر محافظت در برابر پرتوهای مضر نور آبی که از رایانه ساطع می شود، از پوست شما نیز محافظت می کند.

قدم بعدی در انتخاب محصول مناسب توجه به فاکتور ضد آفتاب یا عدد SPF است. این عدد نشان دهنده میزان اشعه UVB است که ضد آفتاب می تواند فیلتر کند. بنابراین توصیه می شود کرم های ضد آفتاب دارای SPF بیش از 30 باشند.

نکته مهم دیگر در انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب هماهنگی رنگ آن با رنگ پوست شماست. افرادی که پوست تیره دارند باید از ضد آفتاب های رنگی استفاده کنند. توجه داشته باشید که در طول روز باید هر دو ساعت یکبار ضدآفتاب بزنید، در غیر این صورت بی اثر شده و به پوست شما آسیب می رساند.

آیا یک ضد آفتاب رنگی محافظت بیشتری می کند؟

ضد آفتاب های رنگی و بی رنگ می توانند از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش و سایر اشعه های مضر محافظت کنند. با این حال، ضدآفتاب های رنگی نیز محافظی در برابر نور آبی تبلت، تلفن و صفحه نمایش کامپیوتر ایجاد می کنند.

از آنجایی که این روزها بیشتر افراد ساعت های زیادی را جلوی کامپیوتر می گذرانند یا دائماً از تلفن همراه استفاده می کنند، بهتر است در زندگی روزمره خود از کرم های ضد آفتاب رنگی برای جلوگیری از چین و چروک و پیری زودرس استفاده کنید.

آیا می توان به جای پودر از ضد آفتاب استفاده کرد؟

افرادی که به طور مرتب از لوازم آرایشی استفاده می کنند می توانند ضد آفتاب رنگی را جایگزین کرده و سپس آرایش صورت را کامل کنند. این کرم ها علاوه بر ایجاد ظاهری یکنواخت و درخشان می توانند از پوست در برابر اشعه های مضر محافظت کرده و از بروز لکه های قهوه ای روی سطح آن جلوگیری کنند.

ضد آفتاب رنگی پوشانندگی بالایی دارد و به تنهایی و بدون کرم پودر قابل استفاده است. موادی هستند که بار کمتری بر روی پوست وارد می کنند و حتی پس از استفاده مداوم نیز باعث خستگی نمی شوند.

آیا می توان از ضد آفتاب های رنگی بعد از آرایش استفاده کرد؟

استفاده از کرم ضد آفتاب اغلب بعد از آرایش و در کنار سایر محصولات توصیه می شود. بنابراین اگر از کرم‌های دیگر مانند مرطوب‌کننده یا کرم پودر استفاده می‌کنید، پس از آرایش از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

مرجع مقاله: https://moorashin.com/بهترین-کرم-پودر-گریم-عروس/