مسیری جنگلی و زیبا در مسیر رامسر به کتالم که اگر تا آخر آن را با اتومبیل خود بروید، به گرسماسر که از ییلاقات باشکوه و زیبای رامسر می باشد، می رسید. این پلهها را معمولا در حدود 10 تا 20 دقیقه طی خواهید کرد. نامش را آبشار دودوزن (Doodvazan) گذاشتهاند و احتمال میرود سن آن حدود 100 تا 150 سال باشد. برای دیدن آبشار، کمی دورتر باید ماشینتان را پارک کنید و از حدود 150 پله سیمانی بالا بروید تا کمکم این جاذبه را ببینید. البته فصل بهار نیز برای دیدن این آبشار دودوزن نیز مناسب است البته می توان گفت که در ایام تعطیلی نوروز این آبشار کمی شلوغ می شود. در زمستان خبری از آن تونل رویایی سرسبز نیست و دریا هم در بیشتر روزها مواج است. کار تونل زیر سطحی و کانال هدایت آب نیز کم کم به پایان میرسد. جنگل سنگچال در فاصله 25 کیلومتری آمل واقع شده است که در میان روستاهای مازندران، جزء پرجمعیت ترین روستاها به حساب می آید. در تابستان هوای این منطقه بسیار دلنشین و کمی خنک بوده که به همین دلیل گردشگران زیادی را به این جنگل جذب کرده است. مکشوفاتی که در کنگلو به دست آمدند، ظروف و اشیایی خاص را شامل می شدند که عمدتا در پرستشگاه های میترا ایزدبانوی ایران باستان به کار می رفتند. همه اینها را در سفر به دریاچههای مختلف در جای جای کشورمان ایران، به دفعات تجربه نمودهایم و همیشه با مرور آن خاطرات شیرین در ذهن خود لذت میبریم. همانطور که دریافتیم، منطقه دیلمان به عنوان مرتفع ترین ییلاق گیلان شناخته می شود که علاوه بر طبیعت خارق العاده، از چشم اندازی بسیار زیبا و بی نظیر برخوردار است.

زمین شناسان بر این باورند که عمر این آبشار زیبا به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال میرسد. در پژوهشی با نام " افسانه مهندس ورسک" که پیمان صدفی گرداوری کرده، آمده است مهندس ورسک (لادیسلاوس فون رابسویچ) در اوقات فراغت بهویژه در فصل زمستان که بهدلیل رعایت ایمنی عملیات احداث پل ورسک تعطیل میشد، به کار مورد علاقهاش یعنی نقاشی میپرداخت. گرگان قدیم که جرجان نام داشت، شهری آباد در نزدیکی گنبد کاووس امروزی بوده است. پیست اسکی سقز یا وزنه واقع در گردنه خان در محور سقز-بانه؛ این پیست در ضلع شمالی کوه وزنه واقع است که از لحاظ برفگیر بودن بیش از ۶ ماه از سال قابلیت اسکی دارد. شهر سقز برروی دو تپهٔ طویل که رودخانهٔ سرپوشیدهٔ ولیخان از وسط آن میگذرد، بنا شدهاست. این پیست بهصورت خصوصی توسط شرکت تعاونی آرو احداث شدهاست. این سد از پنج کیلومتری جاده همدان به ملایر منشعب شده و راه دسترسی به آن به سمت روستای سنگستان است، بر روی رود آبشینه، پایینتر از محل تلاقی رودخانههای یلفان و رود ابرو احداث شدهاست. این آبشار زیبا به دلیل اینکه از سرعت بالایی برخوردار است و در فاصله دور همانند دود به نظر میرسد این اسم زیبا را بر روی این این آبشار گذاشته اند.

برای رسیدن به این مکان تاریخی و صعود به قله مارکوه باید از ۳۲۰ پلهای که در ضلع جنوبی آن و در روستای. برای رسیدن به آبشار دودوزن چقدر باید پیاهروی کرد؟ از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر گرگان، که می توان به پارک جنگلی ناهار خوران، که شهرت ملی دارد، پارک جنگلی النگدره، که یکی از ۷ منطقه گردشگری کشور است، تپه هزار پیچ، که به بام گرگان هم معروف است و چشم انداز بی نظیری دارد، روستای زیارت، که یکی از ۱۰ روستای کشور است، که دارای بافت تاریخی با ارزش معرفی شده، خانه باقری، که از بناهای شاخص بافت تاریخی گرگان است، کاخ موزه گرگان، مدرسه عمادیه، سد اسکندری و کاروان سرای قزلق اشاره کرد. این موزه به گفته علی اصغر جهانگیری بنیانگذار نخستین موزه روستایی کشور ره آورد سالها همصحبتی وهمدلی با مردم مهربان دیار کجور مازندران است، وی می گوید: خود زاده وپرورده دشت و کوهساران آن دیارم و هرچه دارم از مردم این دیار دارم. اگر تا به حال به منطقه زیبای بابل رود و بابل کنار سفر کرده باشید باید به شما بگویم که جنگل النگدره همسایه شرقی جنگل لفور است. برای دیدن آبشار باید از پله هایی که در دل طبیعت وجود دارد عبور کنید هنگام عبور از این پله ها صدای خروشان آبشار به گوشتان می رسد، صدای آب در میان پله ها شما را به وجد می آورد که زودتر به این آبشار برسید و از زیبایی هایش لذت ببرید. از آنجا که دهکده جهاننما در ارتفاع بالایی قرار دارد و مسیر دسترسی به آن طولانی و تا حدی خستهکننده است، حداقل یک شب اقامت را برای این منطقه در نظر بگیرید تا خستگی راه را از تن به در کنید و تا جای ممکن از زیباییهای طبیعت و دهکده بهره ببرید.عدهای دیگر شبمانی در دل طبیعت را ترجیح میدهند.

در این مطلب از وب سایت تهران سوئیت قصد داریم تا یکی از زیباترین و دلنواز ترین جنگل های کشورمان، یعنی جنگل دالخانی را به شما معرفی کنیم. چراکه در شفت، خرمکش و البته رشت، رستورانهای خوبی هستند که انواع غذاهای سنتی و گیلانی را ارائه میکنند. آبشار "دودوزن" از آبشارهای زیبای استان گیلان است که در فاصله 24 کیلومتری از شهرستان شفت، در منطقه کوهستانی و ییلاقی "سیاهمزگی" قرار گرفته است. دریاچهٔ اُوان احتمالاً ۵۰۰ سال پیش بر اثر لغزش به وجود آمده که این لغزش در حال حاضر غیرفعال است. علت نامگذاری دودوزن بر روی این آبشار چیست؟ نقاط دیدنی نزدیک به جنگل دالخانی چیست؟ در گرمای تابستان میتوانید از خنکای این منطقه نهایت لذت را ببرید و اگر از شلوغی و آلودگی شهر خسته شدهاید به همراه خانواده به این منطقه سفر کنید تا در آرامش و هوای پاک آن جانی دوباره بگیرید. اگر دوست دارید در سفر به گیلان، گشتی در مناطق خاصتر بزنید و جاذبههای متفاوتی را ببینید، در این مطلب از اتاقک همراهمان باشید و بیشتر درباره این آبشار زیبا بخوانید. چه داخل جنگل و چه داخل روستا قدم بزنید، صدای زنگوله گوسفندان که از دوردستها میآید، گوشهایتان را نوازش میکند و شما را به رویایی میبرد که دوست ندارید از آن بیدار شوید. اگر دوست دارید آبشار دودوزن را ببینید، تا پیش از سرد شدن هوا، کولهبارتان را ببنید و به جاده بزنید. تقریبا حدود ۲ کیلومتر مانده به روستای توسه، روستای خرم کش را مشاهده می کنید . با توجه به اینکه این آبشار در دل طبیعت قرار گرفته برای رسیدن به آن نیاز است که مدتی پیاده روی کنید. در انتهای مسیر نزدیک آبشار اصلی، شیب های تند و درختان بسیار بلند را می توانید مشاهده کنید.

گذر از مسیر سنگ فرش و راه پلهای آن نشان از ورود به اعماق درهای دارد که آبشار را در خود جای داده است. معمولا مسافران، این پلهها را در عرض 10 تا 20 دقیقه طی میکنند. بهجز این پلهها، بقیه مسیر را میتوانید با ماشین طی کنید. این مسیر جاذبههای طبیعی متعددی دارد که از میان آنها میتوان به آب گرم کوته کومه اشاره کرد. بهیاد داشته باشید که اکثر حیوانات جنگل به مسیر عبور و مرور انسانها نزدیک نمیشوند. غار دیو سپید که طول ۲۳۵ متری دارد، در بخش هایی بسیار تاریک می شود، به همین دلیل توصیه می کنیم که برای بازدید از این قسمت حتما با خود هدلایت به همراه داشته باشید تا نور کافی را در تمام مسیر داشته باشید. این شهر پر از بنا های تاریخی و جاذبه های گردشگریه که از مهم ترین آنها می توان به قلعه فلک الافلاک که قلعه ای باشکوه از دوران ساسانیان و نماد شهر خرم آباد و استان، مناره آجری که مناره دیده بانی با 900 سال قدمت، پل شاپوری از شاهکارهای دوره ساسانیان، گرداب سنگی، دریاچه گیو، آبشار افرینه، سنگ نبشته، آرامگاه باباطاهر، آسیاب گبری و بام لرستان، مجتمع علمی ، تحقیقاتی، اقامتی و گردشگری رصد خانه کاسین به عنوان مدرن ترین رصد خانه در خاورمیانه در بام لرستان در ارتفاع هزارو860 متری از سطح دریا و با امکانات رصدی و اقامتی و رفاهی را برای گردشگران به ارمغان آورده است، اشاره کرد. اما در فصل تابستان و نیمه اول سال شرایط کاملا متفاوت است. در سال ۱۳۹۵ عمر پل ورسک به ۸۰ سال رسید که باعث بروز نگرانیهایی راجع به نحوه نگهداری و تقویت پل شد. حتی اگر میخواهید زمانی را در آرامش بگذرانید، میتوانید در کنار دریاچه بنشینید و از صدای طبعیت لذت ببرید.

یکی از مکان های دیدنی در گیلان که مکانی آرامش بخش است و می توانید لحظات خوشی را در کنار خوانواده در این مکان زیبا سپری کنید روستایی به نام حلیمه جان است که به اسم دریاچه عروس نامگذاری شده است. در جزیره هندرابی روستایی است به نام روستای «هندرابی» در نزدیکی این روستا آثار خرابههای قریهای است بنام «الدورات» همچنین در جنوب غربی این روستا و بمسافت یک کیلومتر میل به طرف جنوب آثار قریه دیگری نیز وجود دارد که بنام «الصراة» معروف است، در این خرابهها آثار گوناگونی از دوران بسیار دور یافت شدهاست. در نزدیکی آبشار مغازههای کوچکی را میبینید که برای خریدن نوشیدنی و چند خوراکی دیگر مناسب هستند. چند آلاچیق کوچک هم ساخته شدهاند که چند نوع غذای محدود را به مسافران عرضه می کند . رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سیاهکل در مورد آبشار لونک گفت: تا چند دهه ی قبل که راه ارتباطی سیاهکل به دیلمان کامل نشده بود منطقه ی لونک یک ایستگاه محسوب می شد که مسافران را از سیاهکل به سمت لونک می برد تا از آنجا با اسب و قاطر به دیلمان و بالادست بروند به همین دلیل کم کم آن منطقه مورد توجه قرار گرفت و بعد از کامل شدن شبکه ی جاده ای هر ساله جمعیت زیادی در قالب گردشگر از این مکان دیدن می کنند.

طبق این طرح یک خط راهآهن، جنوب و شمال ایران را به هم متصل میکرد؛ هرچند ساخت و ریلگذاری آن مستلزم دانشی بود که در آن روزگار در کشور وجود نداشت. این پارک از قدیمیترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران است که آن را به عنوان پناهگاهی کمنظیر برای حیات وحش در نظر گرفتهاند. اگر دنبال داروهای گیاهی کمیاب هستید به بازدید از اولین موزه روستایی جهان در روستای کندلوس نوشهر بروید. در زیر این آبشار خیلی ها به آب بازی و تفریح می پردازند. دارای پوشش جنگلی انبوه، چشمه های آب، رودخانه پر آب و خروشان، هوای خنک در بهار وتابستان است . ماسال طبیعت بکر، روستای راه پله ماسوله یکی تز روستاهای تاریخی این استان که گردشگران را به خود جذب می کند این روستا به صورت پلکانی می باشد و شهرت جهانی دارد.آبشار دودوزن خرمکش گیلان که یکی از زیباترین و ناشناخته های این استان است آبشاردر منطقه ای کوهستانی، با پوشش جنگلی و منطقه ای برای جذب گردشگران است. روستاهای این مسیر آباد و پر رونق هستند در خرم و خرم کش مغازه های زیادی وجود دارد . پولادکوه سر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. از میدان آزادی تهران از مسیر جاده چالوس تا هریجان ۱۳۰ کیلومتر است. اگر از سمت چالوس به جاده بزنید، باید به شرق برانید، و پس از نوشهر و گذشتن از جنگل سیسنگان به شهر رویان با نام قدیمیِ علمده برسید. در کنار این تنوع بالای گونه های گیاهی، جهان نما به دلیل حفاظت خوبی که از آن صورت می گیرد تعدادی از مهمترین گونه های جانوری ایران را در خود جای داده است که از جمله آنها می توان از خرس قهوهای، روباه، شوکا، خوک وحشی و گربه جنگلی نام برد.

ساکنان محلی نیز نان محلی و میوه فصل را در گوشه و کنار جاده به فروش می رسانند. همچنین به عنوان منطقه خنک ییلاقی برای اهالی مازندران در فصل تابستان محسوب میشود. اگر طرفدار طبیعت گردی با امکانات رفاهی گردشگری هستید پارک جنگلی قرقی بهترین گزینه برای تفریح در طبیعت است. آبشار و پدیده های طبیعی پیرامون آن می تواند برای سفرهای علمی- پژوهشی و آموزشی مورد توجه قرار گیرد. زیبایی آبشار گنج نامه از یک سو و طبیعت پیرامون آن از سوی دیگر باعث شده تا این مکان تبدیل به جاذبه ای تفریحی در همدان شود. این جاده پر پیچ و خم مناظر بی نظیری در خود دارد و همین امر باعث می شود یک جاده توریستی در استان گیلان باشد. از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر گرگان ، که تو سفرتون باید حتما ازش دیدن کنین، می شه به پارک جنگلی ناهارخوران، که شهرت ملی داره و مهم ترین جاذبه گردشگری گرگانه، پارک جنگلی النگدره، که یکی از 7 منطقه گردشگری کشوره، تپه هزار پیچ، که به بام گرگان هم معروفه و چشم انداز بی نظیری داره، روستای زیارت، که یکی از 10 روستای کشوره، که دارای بافت تاریخی با ارزش معرفی شده، خانه باقری، که از بناهای شاخص بافت تاریخی گرگانه، کاخ موزه گرگان، مدرسه عمادیه، سد اسکندری و کاروانسرای قزلق اشاره کرد. در بین سوغاتی های خوراکی شهر هم عسل و نوعی نان محلی به اسم نان ساجی از معروف ترین هستن. در اطراف آبشار گزو خزه ها و گیاهان بسیاری رشد کرده که منظره را جذاب تر می کند اما بعد از لذت بردن از طبیعت اطراف آبشار، پیشنهاد میکنیم نگاهی هم به جاهای دیدنی سوادکوه در اطراف جنگل هم بیاندازید.

a woman wearing a hat standing on a beach پس از پیمودن اندکی از این مسیر رفتن به دل تاریخ، علاوهبر نمایان شدن منظره چشمنواز دژ و باروی سنگی قلعه، منظره شهر، دریا و زمینهای سبز شالیکاری کتالم و رامسر خستگی مسیر را از تن به در و لذت پلهنوردی را دلچسبتر میکند. تله کابین رامسر در 5 کیلومتری غرب رامسر و در نزدیکی شهر چابکسر قرار دارد ،تله کابین رامسر بزرگترین تله کابین در کشور می باشد ،این تله کابین که از ارتفاعات جنگل تا ساحل دریا کشیده شده است به طول 2 کیلومتر ساخته شده است ، شما می توانید سوار بر تله کابین منظره دریا را از دل جنگل های سرسبز بنگرید و از این جاذبه گردشی لذت ببرید. اگر از سمت تهران راهی این جنگل می شوید در کیلومتر 140 جاده هراز به تابلو جاده فرعی امامزاده قاسم بر می خورید، وارد آن جاده شوید. این منطقه جزو مناطق سرد است می توان گفت در تابستان خنک و در زمستان بسیار سرد است. استانداری گیلان امکانات رفاهی مختلفی را برای این منطقه فراهم کرده است. شما میتوانید در کنار آبشار فعالیتهای مختلفی بپردازید. حولوحوش چشمه گل رامیان داستانها و افسانههای مختلفی شکلگرفته است شاید به دلیل عمق زیاد و رنگ جالب و جذاب و فریبندهاش باشد. این تله کابین که در جنوب شرقی شهرک نمک آبرود واقع شده، امکان صعود به بالای قله زیبای مدوبن را فراهم میکند. در ادامه، با این روستا بیشتر آشنا می شویم و هر آنچه قبل از رفتن نیاز است بدانید را بررسی می کنیم. بوفه کوچکی برای رفع نیاز های اولیه مسافران نیز وجود دارد . معمولاً برای یک گروه ۱۶ نفره؛ میبایست یکبار قایق لوازم و اثاث را با چند نفر منتقل کند و در حرکت بعدی مسافران را منتقل کند.